Rozwinięte umiejętności myślenia kreatywnego są niezwykle ważne dla dzieci, ponieważ umożliwiają im elastyczne podejście do problemów, odkrywanie nowych możliwości i rozwijanie swojego potencjału. Istnieje kilka różnych typów myślenia kreatywnego, które można wspierać i rozwijać u dzieci w wieku szkolnym. Poznaj te typy oraz przykłady ćwiczeń, które mogą pomóc w ich rozwijaniu.
Myśl kreatywnie!
Myślenie kreatywne składa się z różnych typów myślenia, ponieważ każdy typ ma unikalne cechy i umożliwia podejście do problemów i sytuacji w inny sposób. Różne typy myślenia dostarczają różnych narzędzi i strategii, które można wykorzystać w procesie twórczego myślenia.
Różne typy myślenia kreatywnego uzupełniają się nawzajem, tworząc bogaty zasób umiejętności i strategii, które można wykorzystać w procesie generowania pomysłów, rozwiązywania problemów i tworzenia nowych rozwiązań. Dzięki temu dzieci mają większą elastyczność w podejściu do zadań i są w stanie wychodzić poza utarte schematy myślenia, co sprzyja rozwijaniu ich kreatywności i innowacyjności, co zaprocentuje również w ich przyszłości.
Poznaj kilka skutecznych ćwiczeń, które można zastosować w celu trenowania różnych typów kreatywnego myślenia u dzieci:
Ćwiczenia różnych typów kreatywnego myślenia u dzieci
• Myślenie asocjacyjne
Myślenie asocjacyjne polega na łączeniu różnych pojęć, idei lub informacji w celu generowania nowych pomysłów. Aby rozwijać to myślenie u dzieci, można zastosować ćwiczenie „Znajdź powiązania”. Polega ono na podaniu jednego słowa lub pojęcia, a dziecko musi wymyślić jak najwięcej innych słów lub pojęć, które są z nim powiązane. Na przykład, jeśli podasz słowo „dom”, dziecko może wymyślić „drzwi”, „okna”, „ogrodzenie” itd.
• Myślenie krytyczne
Myślenie krytyczne to umiejętność analizowania, oceniania i rozumienia informacji oraz podejmowania dobrze przemyślanych decyzji. Aby rozwijać to myślenie u dzieci, warto angażować je w dyskusje na różne tematy. Można zadawać pytania typu „Dlaczego uważasz, że to jest ważne?” lub „Czy zgadzasz się z tym, co usłyszałeś? Wspieranie dzieci w zadawaniu pytań, formułowaniu argumentów i prezentowaniu swoich opinii rozwija umiejętność myślenia krytycznego.
• Myślenie twórcze
Myślenie twórcze obejmuje wykorzystywanie wyobraźni, generowanie pomysłów i rozwiązywanie problemów w nietypowy sposób. W rozwijaniu tego myślenie u dzieci pomagają różne zadania artystyczne, takie jak rysowanie, malowanie czy tworzenie wierszy. Można również zorganizować sesje burzy mózgów, w których dzieci wspólnie generują jak najwięcej pomysłów na dany temat.
• Myślenie strategiczne
Myślenie strategiczne polega na planowaniu, podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów w sposób zorganizowany i efektywny. Doskonale sprawdzą się tutaj gry strategiczne, takie jak szachy, warcaby lub układanie strategii w grach komputerowych. W trakcie gry, zachęcaj dziecko do planowania swoich ruchów, przewidywania konsekwencji i podejmowania decyzji opartych na analizie sytuacji.
• Myślenie konceptualne
Myślenie konceptualne dotyczy rozumienia i klasyfikowania różnych pojęć, kategorii lub zjawisk. Możesz wykorzystać ćwiczenie typu sortowanie i kategoryzacja, które polega na grupowaniu przedmiotów lub obrazków według określonych cech lub kategorii. Dziecko może sortować klocki według koloru, zwierzęta według gatunku lub warzywa według rodzaju.
• Myślenie perspektywiczne
Myślenie perspektywiczne polega na zdolności do widzenia i rozumienia różnych perspektyw, punktów widzenia lub stanowisk innych osób. Aby rozwijać myślenie perspektywiczne u dzieci, możemy zachęcać je do wchodzenia w rolę innych osób lub postaci i rozważania, jakie mogą mieć perspektywy na dany problem lub sytuację. Można czytać książki i opowiadać historie, które prezentują różne perspektywy i dają dzieciom możliwość rozważania różnych punktów widzenia.
• Myślenie empatyczne
Myślenie empatyczne dotyczy rozumienia i identyfikowania się z uczuciami i potrzebami innych osób. Ćwiczenie „Wyobraź sobie” polega na proponowaniu sytuacji, w których dziecko musi wyobrazić sobie, jakby się czuło i jak by postępowało w sytuacji danej osoby. To pomaga dziecku rozwijać empatię i zrozumienie dla innych. W kontekście kreatywności, myślenie empatyczne może prowadzić do twórczych rozwiązań, które uwzględniają potrzeby innych osób oraz mają pozytywny wpływ na społeczność i relacje międzyludzkie.
• Myślenie analogowe
Jest jednym z ważnych typów myślenia, które wpływa na kreatywność i innowacyjność. Polega na rozpoznawaniu podobieństw między różnymi ideami, obiektami, sytuacjami lub zjawiskami. Dzięki myśleniu analogowemu możemy przenosić rozwiązania i koncepcje z jednej dziedziny na inną. Można zaproponować dzieciom, aby wymyśliły nowe zastosowania dla przedmiotów albo zaproponować dzieciom zestawienie dwóch zupełnie różnych przedmiotów lub idei i zachęć je do wymyślania sposobów, w jaki można je połączyć lub zastosować razem.
• Myślenie elastyczne
Myślenie elastyczne dotyczy zdolności do adaptacji, zmieniania perspektyw i szukania alternatywnych rozwiązań. Aby rozwijać to myślenie, daj dziecku możliwość eksperymentowania z różnymi sposobami rozwiązywania problemów. Możesz prezentować dziecku sytuacje, w których należy znaleźć kilka różnych rozwiązań i porozmawiać o ich zaletach i wadach. Zachęcaj do zmieniania punktu widzenia i szukania nietypowych rozwiązań. Przedstaw dziecku obrazek lub ilustrację i poproś je, aby wymyśliło alternatywną interpretację lub historię związaną z tym obrazem Zaproponuj scenariusz z nieprzewidzianymi przeciwnościami lub problemami, a następnie poproś je o zaproponowanie różnych sposobów radzenia sobie z tymi trudnościami.
Ćwiczenie z dziećmi różnych typów kreatywnego myślenia jest ważne, ponieważ umożliwia rozwijanie różnorodnych umiejętności i podejść myślowych, wymaga to jednak świadomego i systematycznego podejścia, cierpliwości, wsparcia i zachęty. Dlatego warto włączać różnorodne aktywności i zadania, które angażują różne typy myślenia, aby wspierać rozwój kreatywności i elastyczności umysłu u dzieci.
Skorzystaj z pomocy
Znasz już sposoby, jak ćwiczyć z dziećmi różne typy kreatywnego myślenia, ale nie musisz trudzić się w samodzielnym wymyślaniu zadań. Specjalnie do treningu kreatywnego myślenia u dzieci, stworzyłam publikację Para Buch, głowa w ruch. To zestaw kreatywnych kart pracy, które ćwiczą różne typy myślenia. Nie tylko wykorzystasz je w pracy z dziećmi, ale będziesz mógł wymyślać własne pomysły na dalszy trening kreatywności, na zasadzie analogii. Karty przygotowane są z dużą starannością, a cała publikacja ma świetną kreatywną formę.
Poprzez regularne wykorzystywanie ćwiczeń, można pomóc dzieciom rozwijać ich umiejętności kreatywnego myślenia, które będą mieć znaczący wpływ na ich przyszły rozwój i sukces. Pamiętaj, że kreatywne myślenie jest umiejętnością, którą można rozwijać przez całe życie, więc zachęcaj dzieci do ciągłego eksplorowania i poszukiwania nowych pomysłów.
Pozdrawiam
Agnieszka